Nagłówek jest słowem, zdaniem lub frazą pozwalającą szybko ocenić o czym opowiada następujący po nim tekst. Nagłówek rozbija ponadto tekst na mniejsze kawałki czyniąc go ciekawszym i bardziej zróżnicowanym.
Zasadnicze znaczenie dla przyciągnięcia uwagi czytelnika maja właśnie tytuł oraz konstrukcja pozostałych nagałówków artykułu. Jeśli nie ściągną uwagi czytelnika cały artykuł może zostać nie przeczytany. Wzrok czytelnika gdy patrzy na stronę po raz pierwszy podąża najczęściej po elementach w/g określonego schematu.
1. Nagłówek - tytuł artykułu, listu
2. Rysunki lub zdjecia znajdujące się na stronie
3. Tytuły sekcji pisane większą lub grubszą czcionką
4. Post Scriptum - w przypadku listów
5. Kupony, oferty handlowe, formularze, ankiety
6. Na końcu tekst, czyli właściwą zawartość strony.
Czytelnik przebrnie przez wszystkie te etapy jeżeli będzie zainteresowany danym zagadnieniem. Jeśli jednak tytuł go nie zainteresuje, a grafikę uzna za mało atrakcyjną to nie dobrnie do zasadniczej treści.
Tytuł artykułu
Tytuł artykułu jest pierwszym elementem który powinien wywołać zainteresowanie czytelnika. Dlatego powinien:
ˇ przedstawiać istotę artykułu, informować - wielu czytelników decyduje o tym czy zapoznać się z cała treścią komunikatu tylko na podstawie jego tytułu.
ˇ być zwięzły - powinien ograniczyć się maksymalnie do 2 linii tekstu, choć należy dążyć do tego aby zawarł się w jednej linii tekstu czyli w zakresie 70-80 znaków.
ˇ być unikalny, zachęcać do zapoznania się z treścią.
Konstruując nagłówek: ˇ unikaj korzystania ze sformułowań: firma, Sp. z o.o., S.A. za wyjątkiem przypadków, gdy jest to konieczne do jednoznacznej identyfikacji organizacji.
ˇ unikaj również podawania imion ograniczając ich użycie tylko do przypadków, których wymaga jednoznaczna identyfikacja osoby lub jest to konieczne do właściwego odczytania informacji.
ˇ nie używaj wykrzykników a w szczególności ich powtórzeń, nie pisz całego tytułu kapitalikami ponieważ
o brzmi to zbyt reklamowo i autorytarnie
o niektórym kojarzy się to z krzykiem
o taki tekst wolniej się czyta
ˇ do wyróżniania nagłówków używaj pogrubionej lub pochyłej czcionki
ˇ gdy to konieczne używaj nagłówków drugiego poziomu, jednak pod warunkiem, że paragraf nadrzędny będzie zawierał co najmniej 2 takie nagłówki.
Metodyka budowy dobrego nagłówka:
Informacja
W nagłówku poinformuj czytających, że coś się zmieniło (nie jest to stara oferta). Możesz napisać np. "Zrób sobie prezent", "Takiej promocji jeszcze nie było" itp. (pamiętaj, by nie podawać liczb). Także ważne informacje mówiące o dużych wydarzeniach lub zmianach świetnie nadają się na nagłówki.
Sugestia
Sugestia to oddziaływanie na świadomość i zachowanie się innej osoby lub całej grupy społecznej, często bez odwoływania się do racjonalnej argumentacji np. "Jeszcze 3 dni możesz wygrać samochód". Sugestywny tytuł skłania więc do przyjęcia interpretacji takiej a nie innej np. poprzez bardzo mocne zakcentowanie wezwania np. "bezpłatne", "atrakcyjne cenowo". Sugestia może nastąpić również poprzez skojarzenie jakiegoś drobnego elementu wewnątrz komunikatu perswazyjnego np. odwołania się do jakiejś myśli, idei lub zjawiska, mimo że wprost o tym komunikat nic nie mówi np. "Jak wypromować stronę w 3 tygodnie?".
Imperatywność
Jest to nie tylko zgodne z nazwą użycie trybu rozkazującego, czyli akcentowanie wezwania (kup..., korzystaj z..., przestań tracić pieniądze..., weź udział w... itp), lecz również, a właściwie przede wszystkim stwarzanie atmosfery konieczności podporządkowania się wezwaniu np. akcentując, że oferta jako ograniczoną w czasie lub dostępności i zbliża sie koniec okazji np. "Kup już teraz, oszczędzisz 30%".
Projektowanie odnośników
Odnośniki powinny być używane wtedy gdy jest to naprawdę uzasadnione a docelowa strona zawiera wartościowe i pokrewne zasoby. Struktura i specyfika Internetu zmusza aby pisać na jego potrzeby krótko i rzeczowo. Wszelkie fragmenty tekstu nie związane ściśle z tematem oraz informacje bardzo szczegółowe, mogące zainteresować tylko niektórych czytelników, lub materiały będące rozwinięciem i uzupełnieniem myśli przewodniej powinny znajdować się poza głównym tekstem i być z nim połączone za pomocą odnośników.
Rodzaje odnośników:
ˇ odnośniki prowadzące do innych fragmentów tej samej strony (kotwice),
ˇ odnośniki do innych stron tego samego serwisu
ˇ linki zewnętrzne
Tworząc na stronie odnośnik należy zwrócić szczególną uwagę na takie zagadnienia jak:
ˇ przyciągniecie uwagi
ˇ długość odnośnika
ˇ kolory odnośników
ˇ opis odnośników
ˇ łącze bezpośrednie (deep linking)
ˇ lista odnośników Przyciągniecie uwagi
Odnośnik by zwrócić uwagę musi wyjaśniać dokąd prowadzi, nie może być to "puste" słowo lub zwrot bez treści typu:
Użytkownik nie powinien mieć wątpliwości co znajdzie po kliknięciu na odnośnik. Wprawdzie często można wywnioskować to z kontekstu, pamietać jednak należy, że linki różniące się zazwyczaj kolorem od reszty tekstu jako pierwsze przyciągają uwagę oglądającego. Tak więc dobrze napisany odnośnik jest jednocześnie hasłem, słowem kluczowym i zachęca do kliknięcia albo przynajmniej pozwala szybko ocenić zawartość, do której prowadzi np:
......na stronie znajdziesz informacje na temat fotografowania.
Długość odnośnika
Należy zwrócić uwagę, by odnośnik nie był zbyt długi oraz by w całości mieścił się w jednej linijce. Zamiast uaktywniać całe zdanie, lepiej jest wybrać z niego tylko kilka wyrazów najlepiej opisujących treść do której prowadzi link. Nie można jednak przesadzić w drugą stronę, gdyż jedno słowo to często zbyt mało. Gdy umieszczamy obok siebie odnośniki do podobnych stron uaktywnić należy tylko te fragmenty, które się różnią np: "Informacje na temat: projektowania stron internetowych, kurs html, skrypty, tworzenie rozwiązań e-comerce.......".
W tym przypadku wyróżnianie linkiem słów: "projektowania" czy też "tworzenie" jest bezcelowe.
Kolory odnośników
Istnieją dwie, zupełnie sprzeczne, teorie na temat kolorów odnośników. Pierwsza z nich zaleca stosowanie standardowych kolorów: niebieski (blue) -nie odwiedzony, fioletowy (purple) - odwiedzony. Ułatwia to nawigację początkującym użytkownikom, którym łatwiej się wtedy rozeznać, które strony już widzieli, a gdzie mogą jeszcze zaglądnąć. Sporo webdesignerów odchodzi jednak od tej zasady (przyznaję - ja też) choćby dlatego, że często standardowe kolory nie pasują do kolorystyki strony. Kolejnym argumentem za zmianą jest teoria Davida Siegela, autora świetnej książki o sztuce projektowania witryn trzeciej generacji "Tworzenie stron WWW" ("Creating Killer Websites"), który twierdzi, że strony nieodwiedzone powinny być oznaczone gorącym, ostrzegawczym czerwonym kolorem, a odwiedzone ciemnoczerwonym lub chłodnym, stonowanym i mniej przyciągającym wzrok kolorem niebieskim. Nigdy, przenigdy nie ustawiaj takiego samego lub zbliżonego koloru linków dla stron już odwiedzonych oraz tych jeszcze nie oglądniętych. Kolory odnośników odwiedzanych i nieodwiedzanych powinny być rozumiane przez użytkownika instynktownie - nie może on mieć wątpliwości, których z nich już używał a gdzie jeszcze może pójść. Nie należy również używać tych samych kolorów dla odnośników i dla nagłówków artykułów czy wyróżnień ważnych fragmentów tekstu gdyż użytkownik na pewno się pogubi.
Opis odnośników
Tworząc odnośnik do jakiejś strony należy poinformować użytkownika o jej zawartości.
Można tego dokonać poprzez atrybut TITLE dla znacznika .
Interesujące przykłady fotografii można obejżeć w naszej galerii fotograficznej
Użytkownik nie powinien mieć w tym momencie żadnych wątpliwości co znajdzie na polecanej stronie. Nie ma potrzeby opisywać w ten sposób odnośników w każdym przypadku np. gdy nazwa mówi sama za siebie np. 'Adobe Home', 'Corel' itp.
Nie należy również powtarzać tekstu odnośnika gdyż nie dostarcza to żadnych dodatkowych informacji.
Warto także umieszczać adresy bezwzględne obok odnośników np:
Tłumaczenia, reklama
www.niderlandzki.and.pl
w takim przypadku bedą one źródłem informacji także po wydrukowaniu strony.
Nie zawsze warto jednak umieszczać adresy bezwzględne w opisie np:
Cyfrowych aparaty fotograficzne
www.nieistotny-ale-dlugia-dres.pl/sekcja1/sekcja2/index.html
W tym przypadku adres nie niesie żadnej informacji, nie uwiarygadnia natomiast przytłacza istotny tekst odnośnika.
Bezpośrednie łącze do stron związanych z tematem
(deep linking)
Odnośniki zawarte w artykule powinny kierować użytkownika do sekcji czy strony bezpośrednio związanej z opisywanym tematem a nie do strony głównej innej witryny. Nie można bowiem liczyć, że użytkownik sam sobie poszuka potrzebnych informacji.
Listy odnośników
Witryna która oprócz tego, że porusza lub wyjaśnia jakieś zagadnienie, kieruje czytelnika do stron pokrewnych jest znacznie atrakcyjniejsza niż ta która pomija ten aspekt. Dlatego celowe jest umieszczanie na końcu artykułów lub bloków tematycznych odnośników do innych stron z podobną zawartością, znajdujacych się zarówno w obrębie tej samej witryny jak i poza nią. Osoba, która przeczytała jedną stronę na dany temat prawdopodobnie chętnie sięgnie do innych źródeł.
Lista odnośników może stanowić wartościową część witryny, pod warunkiem że zachowamy następujące zasady: ˇ jakość a nie ilość - lepiej jest umieścić mniej odnośników do stron wartościowych lecz mniej znanych niż wiele linków do wszystkich napotkanych w sieci pokrewnych stron. Użytkownik na pewno doceni jeśli zaproponujesz coś wyjątkowego, czego nie znalazl na innych stronach.
ˇ kategorie tematyczne - tworząc kolekcję odnośników, podziel je na kategorie tematyczne.
ˇ odnośniki do miejsc powszechnie znanych - nie należy ich umieszczać gdyż jeżeli ktoś na pierwszy rzut oka zobaczy wiele linków a później będzie mógł wybrać jeden, dwa, których wcześniej nie widział - będzie po prostu zawiedziony
ˇ komentarz odnośnika - należy w miarę możliwości opatrzyć łącze komentarzem, czasem nawet kilka wyrazów pomaga w podjęciu decyzji
ˇ aktualizacja listy linków - należy bezwzglednie usuwać nieaktualne linki.
Pozostałe uwagi
ˇ jeżeli kliknięcie na odnośnik ma otwierać plik graficzny nie łącz grafiki bezpośrednio do odnośnika ale umieść obrazek na pustej stronie i do niej podłącz odnośnik. Pozwoli to określić rozmiary obrazka używając parametrów WIDHT i HEIGHT a tym samym przyspieszyć ładowanie.
ˇ nie umieszczaj na jednej stronie kilku odnośników, pod różnymi nazwami prowadzących do jednej i tej samej strony czy serwisu.
ˇ jeżeli zamieszczasz odnośniki do wielu stron o tej samej tematyce i podobnych tytułach, zamieść nazwisko autora strony.
ˇ staraj się unikać sytuacji gdy kliknięcie na link powoduje otwarcie nowego okna. Użytkownik lubi mieć pełną kontrolę nad tym co robi, poza tym automatycznie otwierające się okna mogą się kojarzyć z serwisami o zarabianiu w sieci lub stronami e.r.o.t.y.c.z.n.y.m.i. Obecnie otwieranie nowych okien (pop-up) jest używane jako skuteczne narzędzie marketingowe - do tej uwagi należy więc podejść szczególnie ostrożnie.
ˇ jeżeli po kliknięciu na link ma się otwierać nowe okno, uprzedź o tym odwiedzających.
ˇ umieszczając odnośnik do innej sekcji tej samej strony (tzw. kotwica) wyróżnij go w jakiś sposób (np. za pomocą konstrukcji TITLE jak zostało opisane to #wyżej lub znaczka #). Jeżeli odnośnik prowadzi do grupy dyskusyjnej, można dodać w opisie "news", jeżeli podajemy adres serwera FTP, również wyraźnie trzeba zwrócić na to uwagę. W ten sposób użytkownik powinien szybciej się nauczyć które odnośniki prowadzą do innych stron, a które "przerzucają" w ramach tej samej.
ˇ po najechaniu kursorem na odnośnik na dolnym pasku przeglądarki pojawia się adres, do którego on prowadzi. Nigdy nie używaj żadnych sztuczek aby zmienić lub ukryć ten adres, stanowi on bowiem dla wielu cenne źródło informacji.
ˇ jeżeli kliknięcie na odnośnik powoduje ładowanie jakiegoś pliku, prowadzi do grup dyskusyjnych czy na serwer FTP - zaznacz to wyraźnie. Obok odnośnika prowadzącego do pliku (zip, exe) podaj jego rozmar (raczej 54KB niż 53 846Kb).
ˇ nalezy używać podkreśleń dla odnośników - szczególnie, jeżeli umieszczamy je w treści. Możesz je pominąć w przypadku, gdy stosujesz menu złożone z samych linków, nie pozostawiające wątpliwości gdzie należy klikać.
Zobacz serwis który dobiera schematy tła, tekstu i odnośników, dbając także o to aby kolory były wyświetlane jednakowo, niezależnie od przeglądarki czy systemu.
HEX Finder