Użycie odpowiednich wyróżnień może zadecydować o estetyce strony oraz ułatwić czytelnikowi korzystanie z tekstu. W dobrze zaprojektowanej stronie wyróżnienia mogą ożywić tekst, uwydatnić jego ważniejsze partie, a także ograniczyć używanie ilustracji.
Odnośniki czyli hipertekst
Odnośniki same w sobie są wyróżnieniem i należy pamiętać o dyskretnym zróżnicowaniu odcieni. Kolor mocniejszy należy stosować dla połączeń LINK="#RGBRGB", a słabszy dla połączeń ALINK="#RGBRGB". Zmiana wielkości fonta w połączeniu hipertekstowym spowoduje zróżnicowanie grubości podkreślenia, a tego należy unikać.
Aby nie zakłócić rytmu czytania, pismo pochyłe (kursywa) powinno być zawsze tego samego kroju. Można go używać w pojedynczych słowach, zdaniach, a nawet całych ustępach. Warto rozważyć, zwłaszcza gdy kursywy użyjemy w tytułach, czy dla uniknięcia zlewania się tekstu nie rozdzielić poszczególnych słów dodatkowym znacznikiem i ewentualnie uczynić to na końcu wyrazu. Nie należy stosować w poleceniu .
Wytłuszczenie
Gruby (tłusty) druk bardzo mocno uwydatnia wyrazy i przyciąga wzrok. Wytłuszczenie należy stosować ostrożnie, używając polecenia FONT FACE="Arial,Helvetica", w stopniu większym od rozmiaru standardowego, czyli FONT SIZE="3" lub FONT SIZE="0" tak, aby nie zakłócić rytmu tekstu.
Wersale
Ten sposób wyróżniania porównał ktoś trafnie do krzyku. Wielkie (duże) litery można stosować w tytułach, aczkolwiek nie należy ich nadużywać. W tekście natomiast trzeba się ich wystrzegać. Jeśli konieczne jest podanie liczby, wyrazu, lub skrótu złożonego z wersali, to warto zmniejszyć wysokość fonta o jeden stopień.
Kapitaliki
Jest to dyskretne wyróżnienie. Kapitaliki powinny być trudniej czytelne przez dobranie odpowiednio słabszego odcienia koloru niż tekst.
Wersaliki
Jest to wyróżnienie silniejsze i powinno być łatwo zauważalne, co osiągamy przez użycie koloru mocniejszego lub odróżniającego się od koloru tekstu.
Spacja
Powiększenie przestrzeni między literami lub wyrazami może stanowić efektowną ozdobę, jeśli będzie stosowane z umiarem i nie używane w większych partiach tekstu. Spacji nie należy stosować razem z kursywą i wytłuszczeniami.
Użycie spacji da zauważalny efekt w nagłówku:
MailByMail - Ebook - Ebizmes - Kurshtml - Pomoc psychologa
Interesujące efekty podobne do spacji można uzyskać stosując polecenie . Używany font zostanie wówczas zamieniony na font nieproporcjonalny, czyli każdy znak zajmie jednakową szerokość. Można używać zarówno kursywy jak i tłustych fontów dowolnej wielkości.
Wielkość fonta
Nieodpowiednio dobrana wielkość fonta może zakłócić rytm odległości miedzy wierszami i utrudniać czytanie. Zestawienie (obok siebie) wyrazów złożonych z fontów o różnej wielkości tworzy nieestetyczne wrażenie. Można się nim posłużyć dla wyróżnienia tytułów, można nawet tworzyć ciekawe efekty budując słowa z fontów o zróżnicowanej wielkości. Różnica rozmiarów fontów na całej stronie nie powinna przekraczać dwóch stopni.
Używając fontów Arial i Helvetica należy zmniejszyć wysokość o jeden stopień.
Dla uniknięcia zakłóceń interlinii, wartość potęgi m2 podajemy zmniejszając wielkość fonta o dwa stopnie. Polecenie powinno wyglądać następująco:
2
Nie pomoże to jednak w podobnym i rzadziej stosowanym poleceniu 2, gdzie odległość poniżej wiersza nieznacznie się powiększy.
Rodzaj fonta
Stosowanie dwóch krojów pisma daje efekty podobne do zróżnicowania wysokości fonta. Nie mając zbyt wielkiego wyboru, możemy stosować np. . Należy jednak przy tym zwrócić uwagę na to, że użycie wymiaru tych fontów w stopniu większym niż lub przyniesie nieestetyczne efekty.
Wpisanie nazw obu fontów jest bardzo ważne jeśli chcemy aby efekty naszej pracy, tak jak to przewidzieliśmy, mogli obejrzeć użytkownicy systemów Macintosh i Windows. Gdy tego nie zrobimy - ukaże się font standardowy przeglądarki.
Oprócz Arial, Helvetica można użyć fontów wyglądających podobnie we wspomnianych systemach, np. Palatino i Symbol (symbol). Należy się tego jednak wystrzegać, bowiem nie wszyscy te fonty mają.
Problemy krojów pisma Podkreślenia
Niepopularny sposób wyróżnienia . Wprowadza one czytelnika w błąd, sugerując odnośnik. Należy ich używać jak najrzadziej, a najlepiej wcale.
Podkreślenia odnośników mogą stać się niewidoczne przez użycie polecenia CSS:
Wówczas powstanie odwrotna sytuacja i użycie podkreślenia jest jak najbardziej wskazane.
Polecenie użyte dla podkreślenia większych partii tekstu może stać się interesującym wyróżnieniem.
Inicjał
Zamiast pierwszej litery można wstawić ilustracje albo wyróżnić literę przez wytłuszczenie lub powiększenie o jeden stopień. Nie należy stosować obu ostatnich wyróżnień jednocześnie, chyba, że rozjaśnimy kolor fonta. Użycie inicjału da pierwszorzędny efekt jeśli będzie stosowane z umiarem i dobrze skomponowane. Jednak łatwo uzyskać rezultat przeciwny do zamierzonego, warto wiec sprawdzać efekt w rożnych monitorach i przeglądarkach.
Częstym błędem, zakłócającym rytm wiersza i wywołującym powstanie nieuzasadnionej wysokości interlinii jest powiększenie fonta o więcej niż jeden stopień.
Akapit
Wcięcie pierwszego wyrazu, rozpoczynającego ustęp, można stosować lub nie. Ten sposób wyróżniania ma zarówno zwolenników jak i przeciwników. Nie należy przesadzać z szerokością akapitu i zazwyczaj wystarczy użycie dwóch lub trzech znaczników
Interesującym rozwiązaniem jest użycie pikselowego i przeźroczystego GIFa. Zmieniamy wówczas parametry wysokości i szerokości w:
co umożliwia ustawienie szerokości akapitu lub odsunięcie tekstu, albo też precyzyjne ustawienie dowolnego elementu. Należy przy tym pamiętać o odpowiednim użyciu atrybutów:
< ... ALIGN="left"> lub < ... ALIGN="right">
Czytelność przekazu
Każde z wyróżnień ma inne właściwości uwydatnienia tekstu. Po dobraniu odpowiedniego zestawu należy go konsekwentnie używać w całej grupie tematycznej, lub w takim samym layoucie.