Konstrukcja czytelnego przekazuDobrze napisany artykuł lub zaprojektowana strona internetowa powinny:
ˇ informowanić, edukować lub zapewnić rozrywkę
ˇ ułatwiać odszukanie informacji
ˇ pomagać w ich zrozumieniu i zapamiętaniu
ˇ sprawiać, by czytanie było przyjemnością
Zapamiętaj:
1. Należy zadbać o klarowność przekazu.
2. Należy stworzyć dobre wrażenie tak aby wiadomość od ciebie przenosiła pozytywny wizerunek twojej osoby czy firmy i utrwalała więzi pomiędzy tobą a odbiorcą.
3. Należy stwórzyć przekaz kompletny, tak aby czytelnik uzyskał odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości.
4. Należy unikać błędy każdego rodzaju
5. Należy ułatwić przyswajanie i zapamiętywanie informacji poprzez odpowiednie jej prezentowanie.
Konstrukcja merytoryczna:
Tytuł/Nagłówek
Tytuł jest bowiem pierwszym elementem który powinien wywołać zainteresowanie. Dlatego powinien być zwięzły i przedstawiać istotę artykułu.........więcej
Lead
Artykuł powinien rozpoczynać się od paragrafu zawierającego abstrakt informacji z istotą przekazu i wyjaśniać dlaczego jest ważny. Zawsze rozpoczynać się od tego co najważniejsze. Ułatwi to ewentualny skrót wiadomości.
Rozwinięcie informacji
To miejsce na dodatkowe fakty, wyjaśnienie implikacji oraz zestawienie do podobnych zagadnień lub wydarzeń w branży.
Wyjaśnienie podłoża informacji
To miejsce na wyjaśnienie istoty informacji dla osób spoza branży (nie specjalistów).
Porady techniczne:
Wolna przestrzeń i paragrafy
Każda odrębna kwestia, myśl, temat powinny mieścić się w odrębnym paragrafie, oddzielonym od pozostałych przestrzenią. Pomiędzy paragrafami stosuj podwójne odstępy. Używanie wolnej przestrzeni sprawia bowiem, że przekaz jest bardziej przejżysty i zachęcający dla czytelnika. Strona sprawia wrażenie łatwej do czytania, gdy paragrafy są krótkie.
Na początku i na końcu dokumentu powinny znajdować się krótsze paragrafy (3-5 linii). W środku dokumentu mogą być trochę dłuższe, nie powinny jednak przekraczać 8, 9 linii.
Linie i odstępy między nimi
Nigdy nie ustawiaj tekstu tak aby był wyświetlany na całej szerokości ekranu - wzrok wtedy prędzej gubi linie. Każdy pewnie miał wątpliwą przyjemność czytania linijek tekstu długich na szerokość monitora, kończąc linie i zaczynając nową wzrok czasami zeskakuje dwie linie niżej, lub czytasz jeszcze raz to samo. Postaraj się układać tekst w wąskiej kolumnie (najłatwiej czyta się po 10-12 angielskich i 8-10 polskich słów w linii). Im większa czcionka użyta w tekście tym większy powinien być odstęp miedzy liniami, jest on bowiem pewnego rodzaju prowadnicą dla oczu i jako taki powinien być wyraźny. Tym ostatnim parametrem tekstu łatwo zarządzać przy użyciu CSS.
Nagłówki
Każdy z bloków opatrz nagłówkiem. Im krótszy i treściwszy nagłówek tym lepiej.
Nie pisz tekstu nagłówków w całości w dużych literach. Brzmi to zbyt reklamowo, gorzej się czyta i zajmuje więcej miejsca. Ludzkie oko rozpoznaje kształty małych liter, jedne są wyższe a inne nizsze (Projektowanie Stron Internetowych). Duże litery mają podobny zarys (PROJEKTOWANIE STRON INTERNETOWYCH) przez co czyta sie je wolniej.
Czysty tekst
Używaj jak najmniej średników, dwukropków i innych znaków specjalnych - wtedy twój tekst będzie bardziej przejrzysty, po prostu czystszy więc przyjemniejszy w czytaniu.
Wypunktowania
W celu zwiekszenia przestrzeni i wprowadzenia wrażenie lekkości do dokumentu należy używać list. Listy z ponumerowanymi pozycjami tworzymy, gdy ich ilość lub kolejność jest ważna a punktowe gdy kolejność nie jest istotna. Poszczególne punkty w liście powinny być w tej samej formie gramatycznej, zarówno względem siebie jak i nadrzędnego zdania.
Czcionki
Używaj jak najmniejszej liczby czcionek, i do tego popularnych - nie odwracają one uwagi od treści przekazu, poza tym każdy ma je zainstalowane w systemie. Najbardziej popularne czcionki to:
ˇ dla PC - Times New Roman, Arial, Verdana,
ˇ dla Maca - Helvetica, Times, Courier, Geneva.
Możesz używać kilku alternatywnych czcionek, jeśli system użytkownika nie będzie miał zainstalowanej jednej z nich użyje następnej określonej przez ciebie.
Można to zrobić w następujący sposób: tekst
Czcionki typu szeryf (sherif) czyta się łatwiej. Popularny Times New Roman jest taką czcionką ponieważ na zakończeniach liter zawiera małe kreseczki (szeryfy właśnie), pomagające oku "ślizgać się po literach przez co ułatwia czytanie. Ten paragraf jest właśnie napisany przy pomocy czcionki szeryfowej.
Czcionki sans sherif (sans = bez, franc.), czyli bezszeryfowe jak np: Verdana, Helvetica świetnie nadają się na nagłówki i tytuły. Pisząc cały tekst przy życiu czcionki sherif warto użyć sans serif dla nagłówków. Odwrotne ustawienie daje także dobry efekt............więcej
Kolor w tekście
Kolorowe wyróżnienia w tekście stosuj oszczędnie. Jeden dodatkowy kolor zupełnie wystarczy - więcej wprowadza chaos. Pamiętaj także o tym, że na większości stron wyrazy w innym kolorze niż reszta tekstu to po prostu odnośniki. Wyróżnienie ważnych informacji kolorem należy więc stosować rozważnie aby nie dezorientować użytkowników.
Wyróżnienia
Wyróżnianie fragmentów tekstu powinny być stosowane rozważnie. W celu oddzielenia jednego paragrafu od drugiego zupełnie wystarczy jedno- lub dwuliniowy odstęp albo wcięcie pierwszej linii, nie ma żadnego powodu stosować jednocześnie obu metod. Należy unikać paragrafów zawierających zbyt wiele pogrubionego tekstu. Pogrubienie powinno przyciągać uwagę użytkowników, dawać do zrozumienia, że czytają coś ważniejszego od reszty - gdy jest go zbyt wiele jego działanie po prostu znika, a do tego pogrubiony tekst czyta się gorzej.
Dla nagłówków i tytułów sekcji należy unikać stosowania kolorów - użytkownicy przyzwyczajeni są bowiem do tego, ze kolorowy tekst jest odnośnikiem i może próbować na niego klikać, z tych samych względów nie należy wyróżniać tekstu przez podkreślenie.
Wyróżniony fragment tekstu powinien różnić się od zwykłego jedną, góra dwoma cechami. Jeżeli wyróżniony tekst jest pogrubiony i większy od reszty, nie musi do tego być jeszcze pochyły i czerwony.
Centrowanego tekstu
Wycentrowany tekst czyta się znacznie gorzej od tego wyrównanego lewostronnie czy obustronnie, ponieważ czytelnik po skończeniu każdej linii musi przez cześć sekundy szukać wzrokiem początku następnej. Po drugie teks wycentrowany (wyśrodkowany) wygląda znacznie mniej profesjonalnie.